Havana

Op de eerste dag had ik de vlucht van 12:00 richting Cuba, om 16:00 (lokale tijd) landde ik na een vlucht van 10 uur op het vliegveld van Varadero. Hier verzamelde wij met de groep bij onze reisleidster en na een korte kennismaking vetrokken wij samen naar het eerste hotel. Havana was de eerste locatie waar ik vier nachten heb geslapen in een prachtig hotel in de Amerikaanse wijk van de hoofdstad van Cuba. Vermoeid van de reis, heb ik deze avond vrij weinig gedaan.

Obelisk op Plaza De La Revolucion

De volgende morgen heb ik genoten van een goed ontbijt en om 09:00 hebben wij ons verzameld om de eerste stad van de vakantie te verkennen. Allereerst stopten wij bij ‘Plaza De La Revolucion’ het plein is bekend van het grote marmeren obelisk van 17 meter.

Daarnaast was het vaak op deze locatie waar, voormalig leider Fidel Castro, zijn toespraken hield voor de bevolking. Wat mij direct opviel waren de Cubaanse oude auto’s die er stonden.

Cubaanse auto
Een van de bekende Cubaanse auto’s

Bij de volgende stop zijn wij overgestapt op een koets en hebben wij de stad verkend met paard en wagen. Hier kwam ik onder andere langs het Capitool van Havana, het revolutiemuseum en het paleis waar Fidel Castro misschien heeft gewoond. Misschien? Ja, niemand weet precies waar hij heeft gewoon, hij verhuisde steeds van locatie om zijn leven zekerheid te geven.

Fidel Castos Paleis, een van zijn woonlocaties
Het Paleis van Fidel

De reisgids nam ons mee naar het oude deel van Havana, zij wist ons te vertellen dat dit is opgebouwd uit vier pleinen. Plaza San Francisco, Plaza Vieja, Plaza de Catedral en Plaza de Armas.

Plaza Vieja
Plaza de Catedral
Plaza San Francisco

Het oude deel van Havana is erg mooi en indrukwekkend om te zien, vooral met een gids krijg je een goed beeld van de oude stad. Na de rondleiding door het oude gedeelte van Havana, was het tijd voor afkoeling in het zwembad bij het hotel.

Hotel Memories en het zwembad
Het zwembad bij het hotel

De volgende dag had ik een zeer lange dag voor de boeg. Om 06:30 opstaan om naar Valle de Viñales te gaan. Na een rit van drie uur ben ik uitgekomen op een viewpoint met een prachtig uitzicht over de vallei.

Uitzicht over de Valle de Viñales

Zoals je ziet zijn er een aantal plekken met ronde heuvels. Deze worden Mogotes genoemd en ze bestaan voor het grootste gedeelte uit harder gesteente: Kalksteen. Na te hebben genoten van het uitzicht over de vallei zijn we verder gegaan naar een sigarenboer. Hij heeft ons verteld en laten zien op welke wijze zij van de tabaksplant, de Cubaanse sigaren maakten. Uiteraard mochten wij de smaak testen. Opmerkelijk vond ik dat sigarenboeren ongeveer 90% van hun productie aan de staat moeten afdragen.

Hierna zijn wij met de groep nog een grot in geweest, dit vond ik niet heel bijzonder. Voor mij is elke grot hetzelfde .

Op deze vrije dag heb ik, samen met één reisgenoot, Havana nogmaals bewonderd. Echt bizar hoeveel mooie verschillende wijken één stad kan hebben.

In de avond hebben wij met de groep een salsa avond ervaren met bekende artiesten van Cuba. Maar dit was niet echt de moeite waard vond ik. Op naar de volgende stop: Trinidad!